dimenzio
Men
 
Tutorial
 
Szmll
Induls: 2004-06-14
 
3d Studio Max
3d Studio Max : Nzpontok

Nzpontok

Nagy Pter  2004.06.14. 16:45

A modellezst, animci ksztst nagyban megknnyti ha ltjuk amit csinlunk. Ezrt nyilvnval felttel, hogy a teret munka kzben egy vagy tbb pontbl egyszerre lthassuk.

 

Nzetablak

Ezen nzetek a tr klnbzõ nzõpontjaibl nznek klnbzõ irnyokba. Vannak kztk szokvnyos kt dimenzis s hrom dimenzis, trbeli nzetek is.
Alapvetõen teht ezzel a ktfle mdszerrel tallkozunk: sknzet s perspektivikus nzet. A sknzet azt jelenti, hogy a nzõpontbl nzve a trgyakat azok minden esetben skknt ltszdnak (pldul fell-, alul-, oldal nzet). Ezt a nzetet ltalban csak modellezskor hasznljuk (hasonlan a mûszaki rajzokhoz), hiszen a 3d-s alkalmazs lnyege a 3d-s megjelents. A msik megjelentsi mdszer sorn a trgyat mr hrom dimenziban lthatjuk s tetszõlegesen forgathatjuk. Ez  a perspektivikus nzet.

Nzõpontok

A 3ds max - ms 3d-s szoftverekhez hasonlan - kpalkotst mindig a helyszn egy szabadon kivlasztott pontjbl (nzõpont) nzve szmtja. Ez azt jelenti, hogy a software a nzõpontbl a megfelelõ irnyba tekintve "ltja" a trgyakat, s ezt a ltszatot jelenti meg a kpen. A nzõpont pozcija mellett nagyon fontos paramter a nzet irnya, mivel ez fogja befolysolni, hogy a pontban elhelyezett virtulis kamera milyen irnyba nzzen. 

A nzõpont pozcijtl s nzet irnytl fgg, hogy a ltrehozott nzet sknzet vagy perspektivikus nzet lesz-e.
Derkszgû koordinta rendszer mentn trtnõ modellezs esetn a ltrehozott sknzetek mindig a koordinta rendszer valamelyik skjra merõleges nzetet jelentik. De mit is takar a perspektivikus nzet?

Perspektva

A perspektva a vltozatlanul egy nzõpontbl ltja a helysznt. A nzõpontbl mindig egy konkrt pontra irnyul a figyelem, ez a ltvnykzppont. A ltvnykzppontot s a nzõpontot a ltvonal kti ssze, ami egybe esik a kamera hossztengelyvel, erre merõleges a kpsk. Perspektivikus nzet esetn teht a kpsk nem prhuzamos a koordinta rendszer egyik skjval sem, hanem azokkal valamilyen szget zr be, ettõl a trgy trben ltszik.

Emltettk a nzet irnyt, emellett fontos a kpalkots szempontjbl, hogy a nzõpontbl - vzszintes s fggõleges irnyban - maximlisan milyen nylsszgeken keresztl rkeznek a vettõvonalak a kamerba. (Az emberi szem ltszge is krlbell 48 - ennek 48,24 mm gyjttvolsg felel meg -, a program alapbelltsban ezzel dolgozik, de vlaszhat ms ltszgû kamera is.)

Trgyak felptse

A trben legkisebb s legknnyebben meghatrozhat ptõ elem a pont. A hrom dimenzis pont egyszerûen, a pont 3 koordintjval [x,y,z] lerhat, ltrehozhat. De a pont meghatrozsnak nmagban nincs rtelme, mivel nincs kiterjedse (egy dimenzis elem). A pont jelentõse az l meghatrozsban rejlik. Az l kt pont kz ltrehozott vektor. Az l megadhat a kt vgponttal , illetve esetlegesen az sszekts mdjt vezrlõ egyenlettel. Az l mindamellett, hogy mr lthat elem, mivel kt dimenzis, nem alkalmas megjelentsre, mivel a pontokat sszektõ vonalnak nincs vastagsga.
Azonban az lek kzsen ltrehozhatnak egy zrt felletet, mely mr hrom dimenziban is brzolhat, ha az lek ltal ltrehozott trrszt kitltjk. Ezek a felletek tulajdonkppen sklapok a trben, melyekkel - megfelelõen egyms mell illesztve - trgy hozhat ltre. 

Mgis hogyan hozhatk ltre ilyen felletekbõl rendkvl bonyolult trgyak?
Grbe felletû trgyak elmletileg pontosan lerhatk vgtelen szm sk felletelemmel /szegmensszm/, de mivel a program lehetõsgei, a memria s a gp szmtsi kpessge nem vgtelen, el kell tekintennk a tkletes megjelentstõl. Ennek kikszblse rdekben a program klnbzõ lsimtsi mdszereket ismer, melyekkel a kapcsold felletek kztti tmenetek lgythatk, a trgy szgletei cskkenthetõk.
Azaz a ltrehozott trgy sosem tkletes lersa az ltalunk ltrehozni kvntnak, hanem annak csak egy lehetõ legjobban kzeltõ msolata.

A msodik kpen nveltk az elsõ szegmensszmt, majd a
harmadiknl elsimtst hasznltunk.

 

Sznek

Az ily mdon lert felletek mindegyike sajt anyagtulajdonsgokkal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindegyik elemre megadhat, hogy hogyan viselkedjen a felletre rkezõ fny. A fny mely alkotit verje vissza, s milyen mrtkben, hogyan trje meg a fnyt... Ezen paramterek egyttesen hozzk ltre azt a hatst minek hatsra a nzõpontbl nzve a klnbzõ felletek ms-ms sznûnek ltszdhatnak. (A szn a trgy felletnek jellemzõje, de a trgy sznt valjban nem a sajt szne adja, hanem felletnek azon tulajdonsga, hogy a spektrum mely hullmhossz sugarait nyeli el, s csak a nem elnyelt, visszavert fnyt ltjuk szemnkben.)

Csoportok

Trgyak mozgatsnl teht az õt alkot pontok - s ezltal a felletek - mozognak egyszerre. Amennyiben olyan trgyat ksztnk ,mely tbb elembõl ll, csoportba rendelhetjk s ezentl egy trgy knt kezelhetjk õket. A csoport tagjai kztt hierarchikus kapcsolat van, ez az gynevezett szlõ-gyermek viszony. A csoportszerkezet legtetejn az õsszlõ ll, hozz csatlakoznak a szlõ, illetve a gyermekek, a szlõkhz jabb gyermekek kapcsoldhatnak, illetve gyermekekhez is kapcsoldhatnak gyermekek, gy lesznek belõlk felnõttek. A hierarchia lnyege, hogy a manipullt trggyal csak gyermekei vltoznak egytt.

Egy egyszerû pldn bemutatva:

A Fldhz kapcsoldik a Hold. – a Hold a Fld gyermeke, a Fld kapcsoldik a Naphoz, a Fld a Nap gyermeke. A Fld mozgst megvltoztatva a Nap mozgsa nem vltozik, a Hold viszont igen. A Nap mozgsnak vltoztatsval a Fld s a Hold mozgsa is vltozik.

Splineok

A programban lehetõsg van ktdimenzis trgyak rajzolsra is, ezek az gynevezett spline-ok. Ezen ktdimenzis trgyak nagyon egyszerû trgyak, hromszgek, ngyszgek, kr stb. De nem csak elõre definlt egyenletû grbk hozhatk ltre, lehetõsgnk van arra is, hogy sajt magunk hozzunk ltre csompontok elhelyezsvel ezen pontokat sszektõ grbket.
Grbk ltrehozsakor minden esetben elsõ lps a csompontok ltrehozsa. A csompontok olyan fix pontok, melyek biztosan a grbe vonaln helyezkednek el. Vagyis a program ezen pontok sszektsvel hozza ltre a grbt.
Az sszekts mdjtl fgg, hogy a grbe szakaszos lesz-e vagy grbl. Ha ugyanis a pontokat egyszerûen sszekti, akkor szakaszokbl ll, trt grbt kapunk, ha azonban a vonalakat olyan grbvel kti ssze, mely gy grbl, hogy a fix pontokon tmenjen ugyan, de ott ne keletkezzen trs, akkor grbe vonalat kapunk.

Kvetkezõ mdszer spline ltrehozsra mikor nem fix pontokat hozunk ltre, hanem vezrlõpontokat (control vertex), melyek a grbe grblett vezrlik oly mdon, hogy a grbe a ponthoz kzelt csak de azt nem ri el. Ezzel a mdszerrel sokkal finomabb mozgs grbk hozhatk ltre, mint a csompontos mdszerrel. 

NURBS objektumok

A NURBS modellezsi technika jelenleg mr ipari szabvny modellezsi eljrs grbe felletû trgyak lersra.

Lnyege, hogy a megadott pontok /Conrol Vertex-ek a kpen zld pontok/ irnyba grbti az egyenest egy megadott fggvny szerint.


A NURBS betsz: Non-Uniform Rational B-Splines.

A Non-Uniform jelentse, hogy a kontroll pontok kiterjedse vltoz, nem egysges. A klnbzõ vezrlõpontok klnbzõkppen hatnak a grbre, vagy felletre. A Rational kifejezs alatt azt rtjk, hogy minden vezrlõponthoz rendelnk egy slyt (slyozs), mely a vezrlõpont hatsnak nagysgt vezrli, gy ennek az j paramternek figyelembe vtelvel a slypont eltrtõ hatsa kt polinom arnyaknt van felrva. A racionlis egyenlet jobb modellezst biztost olyan fontos grbk s felletek esetn, mint pldul a kpszelet, gmb, stb. A B-Splines a grbe kpzsre utal, mely szerint a grbt elhelyezett vezrlõpontok kz trtnõ interpollssal kpezzk.

  

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.