Mátrix 1
K. Gábor 2004.06.23. 17:51
A Mátrix címû film rövid idõn belül nagyobb népszerûségre tett szert, mint a Star Wars Episode I. Köszönheti ezt a tökéletes témaválasztásnak és a nagyszerû látvánnyal ellátott kivitelezésnek is. Nem egy szokványos filmmel állunk szemben, ahol csak a látványra építenek, éppen ellenkezõleg: a látványeffekteknek sehol sem fölöslegesek, általában van valamilyen funkciója, esetleg megmutat egy-egy nagyobb részletet valamibõl. Ezt a "másodlagos" látványvilágot mégis tökéletesen alkották meg, ráadásul sok formabontó, új technikát vonultattak fel.
Dfilm Services
Több mint egy éve két digitális médiával foglalkozó cég indult jó eséllyel a Wachowski fivérek által készülõ film látványterveinek kivitelezéséért. Az Animal Logic és a Dfilm Services szállt be a ringbe. A Side Effects Houdini nevû grafikus software-ét használva több, mint 50 3D-s beállítást készítettek, az egyszerû füsteffekteken át egészen a komplex karakteranimációkig.
Tükröm, tükröm...
Neo (Keanu Reeves) egy olyan utat választott, amiben felfedezheti a mátrix körül levõ igazságot. Miután Neo a piros kapszulát választotta, eddigi egyhangú élete teljesen felfordult. A torzított tükrözõdések különösen nagy hangsúlyt kaptak ebben a filmben, ezzel is érzékeltetve, hogy a mátrixban a látszat egyáltalán nem tükrözi a valóságot. Egy ilyennel találkozhattunk akkor is, mikor Neo Morpheus-szal és csapatával ült egy szobában, és a mellette levõ tükör magától megváltozott. Neo kinyújtotta a karját, hogy megvizsgálja, a tükör szilárd-e. Hozzáér a felülethez, majd mikor visszahúzza a kezét, azt láthatjuk, hogy a tükör hozzáragadva az ujjához nyúlik a keze után, mint egy tükrözõdõ tejkaramella. Ahogy nézte az ujján maradt anyagot, a folyékony tükrözõdés elkezdi beborítani karját, vállát és nyakát. Ezután azt az utasítást kapta, hogy kösse be a biztonsági övet.
Dominic Parker animátor képes volt a fõhõst átvinni a tükrön, pontosabban a tükröt rávinni a fõhõsre, ahogy a filmben is láthatjuk. 2D-s követést és morfolási technikát ötvözve a 3D-s effektekkel Parker és társanimátora, Justin Martin segítette hozzá Neo-t a "Kansas go bye-bye"-hoz.
Parker elmondta, hogy a tükörragacs alsó részei NURBS modellek és még több NURBS türemlik ki belõle, a Houdini Creep funkcióját használva. A testrészek, mint például Neo keze, digitalizált modellek voltak a Houdini-be importálva, hogy ott elõkészítsék az animációra (IK, capture és deformáció) és a fények beállítására. Magát a kezet nem renderelték le, de jó mintának szolgált a tükör körbefolyatásához. A végsõ renderelést RenderMan-ben végezték. A Houdini kompozitorát használták elõnézetként a nyers felvételekkel.
Míg ennek a jelenetnek a kivitelezése nagyon egyszerûnek és egyértelmûnek tûnik, valójában nehéz volt, mivel a Wachowski fivérek semmi konkrét látványt nem tártak a kivitelezõk elé. "õk elmesélték a film történetét" - fejti ki Parker. "A vizuális effektek akkor mûködtek, mikor elmondták a történetet. Storyboard-ok készültek, de kérdés maradt, hogy hogyan tovább a végsõ eredmény felé. Addig cseréltük, változtattuk a terveket, amíg azt nem mondták az egyikre, hogy az megfelel elképzeléseiknek. A Houdini procedurális természete lehetõvé tette a számomra, hogy ne kelljen mindent teljesen elörõl kezdenem minden egyes alkalommal. Ezzel a programmal ha elkészít valamilyen alap dolgot az ember, azt a következõ szakaszban is felhasználhatja függetlenül attól, hogy mi a következõ szakasz."
A bogaras Neo
A film elején ügynökök ragadják el Neo-t, majd miután beragasztották a száját, elkezdik a bogarazási mûveletet. Smith ügynök egy elektronikus kúpszerû dolgot vesz elõ egy dobozból. Megnyom egy gombot, erre egy folyékony csepp kezd el alakulni a tárgy aljánál. Ez a zsák megnyúlik, közben valamit mozgolódni látunk benne. Hirtelen felszakad a burok, majd egy kis elektronikus skorpiószerûség csápol a levegõben. Ezt az "állatot" teszik rá Neo meztelen hasára. Gyorsan megkeresi a tehetetlen férfi köldökét, majd elkezdi magát beásni Neo hasába. Ez sikerrel is jár, addig mozog, míg már csak a farka vége látszik ki Neo testébõl. A következõ pillanatban Neo az ágyában riad fel, teste hideg verítékben, és azt hiszi, hogy mindezt csak álmodta...
A Dfilm számítógépes animációs supervisor-a, Sally Goldberg vállalkozott rá, hogy e négy jelenet számára elkészítse a karakteranimációt. 3D-s animációs veteránként az összes fõbb animációs programcsomaggal van tapasztalata, és szereti a kihívásokat. Ebben az esetben a Wachowskiék pontosan tudták, hogy milyen látványt akarnak. Ennek a jelenetnek valóságosnak, baljóslatúnak és hátborzongatónak kellett lennie. A bogár maga pontos vázlatokhoz lett igazítva. Goldberg hagyományos NURBS eszközökkel építette fel a bogarat, majd procedurális modellezõ és animációs technikákat alkalmazott rá.
A modell testét IK-val mozgatták. A csápok kulcsolt konstruktorpontok, és a dinamikus mozgásuk matematikai kifejezésekkel jöttek létre. A csápok felületét ezekre a pontokra hozták létre. Az érzékelõk és tüskék pontokon keresztül jöttek létre az animált bogár felszínén. Goldberg a jelenet elkészítéséhez szintén a Houdini-t használta, mert úgy gondolta, hogy ilyen mélységû animációra semelyik másik program nem képes. "A képesség, hogy automatikus másodlagos animációt lehet rendelni az egyes elemekhez, amely követi a kulcsolt animációt is, a Houdini legnagyobb segítsége" - szögezte le.
Ez az automatikus, másodlagos animáció sokkal életszerûbbé tette ezt az átalakulási folyamatot. Ez a több, mint 90 képkockán át tartó jelenet volt a project legkihívóbb része, melyben egy elektronikus bogár kel ki egy folyékony hártyából. Goldberg úgy készítette el a folyadékot, hogy automatikusan igazodjon a bogár átalakulásához. Ez azt jelentette, hogyha a bogár animációja változott, akkor a csepp automatikusan követte azt. Az utolsó nehézség az volt a jelenetben, hogy hogyan alkossák meg a hártyán belül a folyadékot. Goldberg megosztja velünk ezt a titkot is: "Hogy úgy nézzen ki, hogy belül folyadék van, a bogár mozgását a hártyán belül és a hártya felszínének a mozgását késleltetni kellett egymáshoz képest. Ezért néz ki úgy hogy amikor a bogár mozog, a hártya visszahat rá. A nyúlvány egy megfelelõjét használtam, és különbözõ képkockákban kombináltam a csepp geometriájával."
Mátrix effektjei
Parker, Goldberg és Martin segített hozzá minket, hogy ezt a sci-fi filmet minél szélesebb látókörrel láthassuk. Az itt leírt néhány dolgon kívül a három animátor 12 hónapot töltött azzal, hogy füstöt, "horpadó" utat, épületeket, hajló kanalat, betapadó szájat és helikopter-szerencsétlenséget alkosson. A Warner Bros., a Wachowski fivérek és a szakma elismerését is kiváltotta a Dfilm munkája, mellyel megmutatták, hogy mit tud a Houdini. és nem utolsó sorban rengeteg mozirajongót vonzottak a székbe. Várjuk a következõ részeket!
|